Les 1
Doelstelling van de les
Aan het einde van de clinic hebben de deelnemers hun individuele kwaliteit van de fore- en backhand verbeterd en deze weten toe te passen in een partijspel 1 vs 1.
Materialen
3x Bank
3x Tennisbal
1x Tennisracket per 2 deelnemers
8x pion
Warming-up spel
Forehand en backhand oefenen tegen de muur; proberen de bal vanaf de pion boven het matje tegen de muur te slaan. Als de bal terugkaatst, afstoppen en opnieuw wegspelen. Wissel af tussen forehand en backhand en tel het aantal keer dat de bal boven het matje tegen de muur komt. Ben je buiten teken je een lijn op de muur met krijt.Forehand en backhand oefenen tegen de muur; proberen de bal vanaf de pion boven het matje tegen de muur te slaan. Als de bal terugkaatst, afstoppen en opnieuw wegspelen. Wissel af tussen forehand en backhand en tel het aantal keer dat de bal boven het matje tegen de muur komt. Ben je buiten teken je een lijn op de muur met krijt.
Differentiaties
Makkelijker
-
Racket korter vast houden
-
Span een touwtje i.p.v. een matje, dan komt de bal alsnog terug als de bal onder het touwtje komt.
Moeilijker
-
Afstand vergroten.
-
Als de bal terugkomt, direct nog een keer slaan.
Plattegrond

Leskern
Slaan en vangen; vanaf een pion slaat de leerling de bal over het net naar de ander. Die probeert na de stuit de bal te vangen met de pion, gevangen is 1 punt. Na 5 x slaan van de bal wisselen van functie. De bal wordt terug gerold naar de leerling met het racket.
Heb je geen net beschikbaar probeer dan origineel te zijn met je beschikbare materialen.
Regels en aandachtspunten
Regels:
-
Slaan vanaf de pion.
-
Bal vangen na 1 x stuit is een punt,
-
Slaan en vangen van een geslagen backhand = 2 punten.
-
Terugrollen van de bal.
Aandachtspunten:
-
Blijf goed naar de bal kijken bij het slaan en vangen.
Differentiatie en plattegrond
Makkelijker:
-
Grotere pion of emmer
-
Hoger net waardoor de bal langer onderweg is
Moeilijker:
-
Afstand vergroten tussen de leerlingen
-
Slaan met de backhand
-
Vangen op verschillende manieren:
-
Met pion in 1 hand
-
Met 2 handen
-
Met 1 hand
-
-
Eerst bal aangooien door leerling met pion, daarna terugslaan door leerling met racket en weer vangen

Differentiatie en plattegrond
Makkelijker:
-
Grotere pion of emmer
-
Hoger net waardoor de bal langer onderweg is
Moeilijker:
-
Afstand vergroten tussen de leerlingen
-
Slaan met de backhand
-
Vangen op verschillende manieren:
-
Met pion in 1 hand
-
Met 2 handen
-
Met 1 hand
-
-
Eerst bal aangooien door leerling met pion, daarna terugslaan door leerling met racket en weer vangen

Les 2
Doelstelling van de les
De deelnemers kunnen aan het einde van de clinic een bal gerichter plaatsen tijdens tennis en dit toepassen tijdens een dubbelspel.
Materialen
4 banken
Minimaal 20 tennisballen
4x Tennisracket
12x Pion
Warming-up spel
Tennis chaosbal; er wordt een vierkant midden in de zaal gemaakt d.m.v. 4 banken. Hierin staan 2 of 3 deelnemers. Zij proberen zo snel mogelijk alle ballen uit het vierkant te krijgen d.m.v. fore- en backhand slagen met hun tennisracket. De overige deelnemers brengen de ballen weer zo snel mogelijk terug het vierkant in.
Differentiaties
Makkelijker:
Voor de tennissers;
-
Minder ballen
-
Meer tennissers in het vierkant
-
Voor de rapers
-
Meer ballen
-
Minder tennissers in het vierkant
Moeilijker:
-
Voor de tennissers;
-
Meer ballen
-
Minder tennissers in het vierkant
-
Voor de rapers
-
Minder ballen
-
Meer tennissers in het vierkant
Plattegrond

Leskern
Tennis 2 vs 2; Iedereen start van achter de gele lijn. Er wordt onderhands geserveerd. Tijdens de rally mag iedereen overal staan. Er wordt gespeeld tot 7 punten, het winnende team blijft staan, de verliezers wisselen met het tweetal op de bank.
Regels en aandachtspunten
Regels:
-
Er zijn 2 kansen om goed (over het net en binnen de lijnen) te serveren.
-
Na 2 gespeelde punten krijgt het andere team de service.
-
De bal mag maximaal 1 x stuiteren.
-
Op de lijn is in.
-
Bal via het net is goed.
-
Voor elk punt wordt geteld als 1. Wie het eerste bij de 7 is.
Aandachtspunten:
-
positioneer jezelf weer naar het midden van het veld als je geslagen hebt
Differentiatie en plattegrond
Makkelijker
-
Serveren vanaf dichterbij
Moeilijker
-
Bovenhands serveren
-
Er moet diagonaal geserveerd worden

Eindspel (uitleg activiteit)
Er wordt een rally 2 vs 2 gespeeld. Het tweetal probeert tijdens de rally de tennisbal te mikken op de pylon van de ander. Het tweetal dat het lukt om als eerste om 2 x een pylon te raken, wint.
Differentiaties en plattegrond
Makkelijker
-
Meer pylonen neerzetten
-
Pylonen dichterbij zetten
Moeilijker
-
Als een pion geraakt is, moet die weggezet worden
-
Minder pionnen neerzetten

Les 3
Doelstelling van de les
Aan het einde van de clinic hebben de deelnemers hun individuele kwaliteit van de fore- en backhand verbeterd en deze toegepast tijdens het spel "king of the court".
Materialen
1x tennisracket per 2 deelnemers
25x tennisbal
4x bank
Warming-up spel
De leerling met de tennisbal gooit vanaf de gele lijn de bal bovenhands over het net voor de leerling met racket op de grond. De leerling met racket slaat de bal met de forehand terug naar de leerling die de bal gooide. Lukt het de geslagen bal te vangen? Dan heeft dat tweetal 1 punt. Na 5 x aangooien wisselen van functie.
Differentiaties
Makkelijker
-
De bal onderhands aangooien.
-
Maak de afstand iets kleiner.
Moeilijker
-
Vergroot de afstand
-
Vangen met 1 hand
-
Backhand slaan
-
Bal zonder stuit vangen
Plattegrond

Leskern (uitleg activiteit)
King of the court; afhankelijk van het aantal deelnemers worden er een aantal tennisveldjes uitgezet. Bijvoorbeeld; bij 12 deelnemers, 6 tennisveldjes. Er worden potjes van circa 3 minuten gespeeld. Na ieder gespeeld potje schuift de winnaar een veld naar links en de verliezer naar rechts.
Regels en aandachtspunten
Regels:
-
Onderhands opslaan.
-
De bal mag maximaal 1 x stuiteren.
-
Op de lijn is in.
-
Bal via het net is goed.
Aandachtspunten:
-
Positioneer in het midden van het veld als je de bal over het net hebt gespeeld.
-
Bij een oneven aantal een tweetal maken.
Differentiaties
Makkelijker:
-
De bal mag vaker stuiteren
-
Kleiner veld maken
Moeilijker
-
2 vs 2 spelen
-
Bovenhands opslaan

Eindspel (uitleg activiteit)
Op teken van de leraar mogen de leerlingen die aan de kant staan verdeeld over de lengte van de zaal oversteken naar de andere kant. Tegelijk start de leraar en de 2 leerlingen met ballen gooien naar de andere kant van de zaal. De leerlingen die oversteken proberen niet geraakt te worden door de ballen. Spreek hierbij goed af hoe er gegooid/rolt mag worden.
Differentiaties en plattegrond
Makkelijker
-
De ballen worden vanaf 1 kant gegooid.
-
De ballen worden gerold.
-
Alleen de leraar rolt de ballen.
Moeilijker
-
Meer leerlingen die de ballen gooien.
-
Vanaf verschillende kanten de ballen gooien.
-
Als je geraakt wordt ben je af en ga je staan op de bank.
Les 4:
Doelstelling van de les
Deelnemers hebben aan het einde van de clinic ervaren hoe het is om met spanning en emotie om te gaan die komen kijken bij het spelen van een toernooi.
Materialen
4x banken
8x tennisracket
4x tennisbal
Leskern (uitleg activiteit)
De deelnemers spelen een toernooi 1 vs 1 of 2 vs 2.
Regels en aandachtspunten
Regels:
-
Er zijn 2 kansen om goed (over het net en binnen de lijnen) te serveren.
-
Na 2 gespeelde punten krijgt het andere team de service.
-
De bal mag maximaal 1 x stuiteren.
-
Op de lijn is in
-
Bal via het net is goed.
-
Voor elk punt wordt geteld als 1. Wie het eerste bij de 7 is.
Aandachtspunten:
-
positioneer jezelf weer naar het midden van het veld als je geslagen hebt
Differentiaties en plattegrond
Makkelijker
-
Serveren vanaf dichterbij.
Moeilijker
-
Bovenhands serveren.
-
Er moet diagonaal geserveerd worden.

Voorbeeld toernooischema


Ludios
Sport, Spel & Groei
Het platform voor een passend sport en spel aanbod